Van oude mannenmerk naar statussymbool: Wat jij kunt leren van de merkontwikkeling van Birkenstock.

Birkenstock was ooit hip bij onze opa’s en oma’s, inclusief geitenwollensokken. Lekker praktisch. De sandalen en schoenen stonden bekend om hun anatomisch gevormde zool en goede kwaliteit. En laten we eerlijk zijn: om hun suffe en praktische imago.Vandaag de dag is dit 180 graden gedraaid. Opeens zag je iedereen met Birkenstocks en durfde zelfs Barbie ze aan in de veelbesproken film die in 2023 door bijna iedere Nederlander werd bekeken. (naast Oppenheimer natuurlijk!) Een aantal collega's zijn fervent Birkenstocks-dragers en worden op kantoor nog steeds belachelijk gemaakt om, ik citeer: ‘onze opa klompen’.Ondanks de mening van onze collega’s zijn ze de afgelopen jaren razendpopulair geworden. Wij wilden weten waarom en zochten het tot op de bodem voor je uit. 

Strategie

Schermafbeelding 2025 01 17 om 11 56 31

Inhaken op trends zonder concessies van design

De opkomst van athleisure (ja dit is een woord) en minimalistische mode sluit perfect aan op de functionaliteit en eenvoud van de sandalen van Birkenstock. Ze hebben hier slim op ingespeeld door veel meer versies uit te brengen van hun bestaande productlijnen die perfect passen in de hedendaagse luxe-casual trends. 

Takeaway: Verander mee met je publiek, maar blijf herkenbaar. 

Slimme partnerships 

Birkenstock is gaan samenwerken met o.a Dior, Valentino en Supreme. Alle drie merken die een zeer sterke, vooral jonge, fanbase hebben die daardoor voor het eerst interesse in Birkenstock toonden. Opeens werd Birkenstock hip, exact hetzelfde wat Crocs ook heeft gedaan. 

Takeaway: Kies samenwerkingen die je merk versterken

Meer dan een schoenenmerk

Birkenstock is zichzelf anders gaan positioneren. Van schoenenmerk naar een ‘way-of-life’ waarin welzijn, duurzaamheid en comfort centraal staat. Hun productaanbod is dan ook mega breed geworden. Ze hebben zelfs Birkenstock bedden en een skincare-lijn. 

Takeaway: Verkoop een verhaal met een emotie, geen product.

Schoenmaker, blijf bij je leest

Birkenstock bleef trouw aan haar roots: comfort, duurzaamheid en goede kwaliteit. Hun anatomische zool is nog steeds hun grootste USP, alleen nu niet de hoofdreden waarom mensen hun producten kopen. 

Takeaway: ‘Echtheid’ wordt beloond, blijf bij jezelf. 

Consistentie!

De campagnes en productdesigns blijven eenvoudig en herkenbaar. Ondanks de groei in populariteit blijf het merk trouw aan haar oorsprong. Zowel in haar campagnes als in haar designs. 

Knap om met zo veel populariteit met beide Birkenstocks op de grond te blijven staan, maar Birkenstock flikt het. 

Takeaway: Less is more, zo blijf je herkenbaar. 

Artikel delen: