Branding
Onze take: Maak je logo simpeler. Je logo is daardoor makkelijker te lezen en tijdlozer is. Veel bedrijven en ontwerpers denken misschien dat ze creatiever moeten zijn om echt indruk te maken en een verhaal te vertellen, maar in werkelijkheid geldt: hoe eenvoudiger, hoe beter. Goede logo's kunnen de tand des tijds doorstaan. Complexe logo's vaak niet.
De beste logo's ter wereld zijn vaak ook de meest simpele. Denk aan merken als Nike, Apple, Google, Levi's, FedEx en UPS. Ze gebruiken vaak standaard lettertypen zoals Helvetica of Futura en vermijden overdreven versieringen. Twijfel je nog? Kijk dan eens naar enkele van de bekendste merken en analyseer hun logo's.
Een mooi voorbeeld is het Nike-logo welke voor $100 is ontworpen, terwijl het Pepsi-logo $1 miljoen kostte. Is het miljoenenlogo echt zoveel beter? Is het 100.000 keer meer waard?
Ontwerpers vergissen zich vaak door de moeite of slimheid van een logo te zien als het teken van waarde. Maar dat is niet het geval.
Ergens valt er te zeggen dat er misschien te veel nadruk wordt gelegd op een logo. Het is slechts een klein onderdeel van het merk. Het vertelt niet het hele verhaal, maar is slechts de opening van het échte merkverhaal.
Het draait niet om het nieuwste, coolste, of meest interessante en dynamische. Deze dingen raken snel verouderd. Het draait om dat logo dat herkenbaarheid creëert en zorgt dat je logo in het hoofd van je doelgroep blijft hangen.