Activeren kun je leren: hoe je jouw merk op een ludieke manier onder de aandacht brengt

Merkactivatie: een soort toverwoord. Merkactivaties motiveren consumenten om specifieke acties uit te voeren en bevatten vaak een emotionele connectie met een merk. Okay, duidelijk wat het activeren van je merk is, maar hoe dan?   

Strategie

Schermafbeelding 2025 01 31 om 16 31 50

Een voorbeeld: Vorig jaar was het groots in het nieuws: supermarkt tinder in Spaanse Supermarkten. 

Het idee: tussen 7 - 8 ‘s avonds laat je zien dat je openstaat voor een date door een ananas op de kop in je mandje te doen. En rondlopen maar.

Het resultaat: overvolle supermarkten vol zoekende singels in Spanje én overal uitverkochte ananassen. 

met als collateral damage: een positieve associatie met boodschappen doen en supermarkten die deze trend zijn gaan faciliteren. 

Dit is een schoolvoorbeeld van een onbewuste merkactivatie en zette ons aan het denken: Waar voldoet een goede merkactivatie aan? 
En hoe kun jij dit toepassen op jouw merk?

KISS

Keep it simple, stupid. Een goede merkactivatie is simpel. Bepaal het voornaamste doel van je activatie en bouw het creatieve concept hier omheen. 

Doelen kunnen zijn: Meer engagement met je doelgroep, meer verkoop, verzamelen van gegevens van een nieuwe doelgroep, het lanceren van een nieuw product. 

Kies dus slechts één doel!

Begrijp je doelgroep

Zorg dat je begrijpt wat jouw doelgroep motiveert. Waar gaan ze op ‘aan’ en waar gaan ze juist op ‘uit’. Iedere consument gaat pas in actie zodra ze er zelf beter van worden. Bepaal dus hoe jouw doelgroep beter wordt van deelnemen aan de activatie. Dit vormt de haak naar jouw creatieve concept.

Ontwikkel een creatief concept dat laagdrempelig is

De link van je merk naar de activatie moet slim, maar gemakkelijk zijn. 

Tijdens ADE hingen er in Amsterdam allerlei posters met: ‘’TRY OUR QUALITY PILS’’, bedacht door Two Chefs Brewing.  Mega simpel, grappig en past precies bij de doelgroep: mensen in een feeststemming. 

Try Our Pils posters 1 min

Of Huidfonds: weren, kleren, smeren. 

Het huidfonds combineert een urgent probleem met een positieve en toegankelijke boodschap. Makkelijk te onthouden omdat het rijmt, en ook nog eens volgens the power of three. Het magische getal om dingen te onthouden.

Header 600 x 250 x3 002 gew

Durf te activeren

We snappen dat jij geen ontzettend grote budgetten hebt. Juist daarom is een creatieve poster met simpele handeling voor je doelgroep, een leuke winactie met slimme haak naar jouw product/dienst of een weggeefactie een laagdrempelige manier om te starten met jouw merkactivatie.

Waar wacht je nog op?

Artikel delen: